• Znamy się na sprzęcie jak nikt

ul. Aleksandry 13, 30-837 Kraków

516-485-347

Uważny jak polski konsument! Konkurencja cenowa zaostrza się

Uważny jak polski konsument! Konkurencja cenowa zaostrza się

Wypowiedzi przedstawicieli sieci handlowych w Polsce wskazują na to, że konsumenci są coraz bardziej wrażliwi cenowo i ostrożniej dokonują zakupów. To może mieć wpływ na politykę cenową detalistów i ich umowy z dostawcami. Agresywna polityka cenowa sieci handlowych zmusza dostawców do negocjacji. Dyrektor finansowa Jeronimo Martins, Ana Luisa Virginia, powiedziała, że rynek detaliczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, ale konsumenci są dość odporni dzięki rządowym działaniom na rzecz budżetów rodzin. Według niej Biedronka ma najlepsze ceny i będzie nadal jedną z najczęściej wybieranych sieci. Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino Polska zauważył, że klienci są bardziej świadomi cen i ostrożniej wydają pieniądze. Paweł Surówka, prezes Eurocash, mówi, że nadchodzący rok nie będzie łatwy. Klienci będą ostrożni i walczyć o lepsze ceny oraz siłę nabywczą. Agresywna polityka cenowa sklepów wymusza negocjacje z dostawcami, którzy również odczuwają skutki inflacji.

Biedronka zamierza kontynuować inwestycje w obniżanie cen

Jeronimo Martins zauważa, że Polacy są teraz bardziej ostrożni przy robieniu zakupów - powiedzieli przedstawiciele firmy podczas telekonferencji po opublikowaniu raportu rocznego. Biedronka będzie nadal inwestować w obniżanie cen. Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins, powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji, że zauważają, iż polscy konsumenci są teraz bardziej ostrożni ze względu na wysoką inflację i wysokie stopy procentowe. Grupa Jeronimo Martins zauważyła, że na wszystkich rynkach, na których działa, klienci wybierają tańsze produkty, co nazywa się "trading down". W Kolumbii jest to szczególnie widoczne. W Polsce również część klientów kupuje mniej i tańsze produkty, ale są też tacy, którzy nie zmienili swoich nawyków zakupowych. Rynek detaliczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, ale konsumenci są dość odporni dzięki wsparciu rządu dla budżetów rodzin. Formaty dyskontowe, takie jak Biedronka, Lidl i Dino, zyskują na udziałach rynkowych dzięki swojemu modelowi biznesowemu. Według niej Biedronka oferuje najlepsze ceny na rynku i będzie nadal jedną z najpopularniejszych sieci, co pozwoli zachować sprzedaż i zyskowność. Ana Luisa Virginia powiedziała, że Biedronka będzie dalej inwestować w konkurencyjność cenową.

Dino zajmuje się urozmaicaniem oferty oraz organizowaniem promocji

Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino Polska, powiedział po opublikowaniu rocznych wyników, że firma spodziewa się w 2023 roku dalszego wzrostu inflacji, co wpłynie na marżę brutto ze sprzedaży. Zauważył również, że klienci są bardziej wrażliwi na ceny i ostrożniej wydają pieniądze. Stwierdził, że firma ustala swoje ceny na podstawie cen w największych sieciach detalicznych. Członek zarządu powiedział, że pracujemy nieustannie nad rozszerzaniem asortymentu i oferowaniem promocji, aby klienci wybierali naszą sieć. Jego wskazanie sugeruje, że sprzedaż marek własnych wzrasta i stanowi obecnie około 5% całkowitej sprzedaży, wyłączając produkty mięsne Agro-Rydzyny.

Eurocash prognozuje, że w 2023 roku będzie toczyła się walka o ceny

Nie będzie to łatwy rok, ponieważ klienci będą ostrożni i skupią się na cenach. Musimy pokazać, że niezależny rynek ma swoje zalety i pracować nad konkurencyjnością sklepów. Priorytetem jest sprzedaż, udziały rynkowe i poprawa rentowności. Jestem przekonany, że w trudnym roku osiągniemy lepsze wyniki, tak jak w 2022 roku. Jak podkreślił, w pierwszych trzech miesiącach tego roku klienci zachowują ostrożność, a sprzedaż wzrasta wolniej niż inflacja. W pierwszych trzech miesiącach sprzedaż nadal rośnie, a pozytywny wpływ na to ma LFL. Biznes rozwija się, ale zauważalne jest osłabienie popytu konsumenckiego. Tempo wzrostu sprzedaży jest niższe niż inflacja, co nie jest zaskoczeniem, ponieważ klienci reagują na wysokie ceny, kupując mniej i tańsze produkty. Klienci są ostrożni i wrażliwi na ceny. - powiedział Surówka. Wzrost inflacji ma również wpływ na dostawców, którzy sprzedają swoje produkty w sieciach handlowych.

Prezes potwierdził, że Eurocash wprowadził bardziej agresywną politykę promocyjną

Próbujemy kontrolować ceny, zarówno w sprzedaży detalicznej, jak i hurtowej. Dostosowujemy nasze koszty i rozmawiamy z dostawcami, ponieważ ich koszty się zmieniły. - powiedział. Zauważył, że inflacja wciąż jest wysoka, ale ceny wielu produktów, takich jak tłuszcze, spadają z wysokich poziomów, co często wynika z ograniczonej dostępności. Firma Jeronimo Martins powiedziała również, że ceny żywności nadal rosną, ale zaczynają się pojawiać pierwsze oznaki spowolnienia inflacji. Ana Luisa Virginia powiedziała, że zauważają utrzymującą się wysoką inflację na początku roku, która jest wyższa niż oczekiwano na koniec poprzedniego roku. Zakładają, że wpłynie to nie tylko na konsumentów, ale także na ich dostawców.

 

Udostępnij:

Gazetki promocyjne

lidl

Polecamy

Zobacz